II seminarium kulturoznawcze pt. Obserwacja kultury

II seminarium kulturoznawcze pt. Obserwacja kultury

Fenomenologia jako metoda kulturoznawcza

4 XII  wtorek

godz. 16.00 do ok. 18.30

Biblioteka UAM    sala 82

Inicjujemy II seminarium, którego tematem wiodącym jest kondycja polskiego kulturoznawstwa – z perspektywami rozwojowymi, ale przede wszystkim ograniczeniami tych perspektyw. Nasz punkt wyjścia stanowi w tym roku fenomenologia i możliwość przełożenia jej metody (ogląd i opis tego, co bezpośrednio dane) na badania kulturoznawcze.

 

Zajęcia z „Muzeologii i praktyk kuratorskich w dniu 27 listopada nie odbędą się.

dr M. Kościańczuk – „Niepełnosprawność w kulturze” (22.11) przełożone na piątkowe spotkanie w Bramie Poznania (godz. 13.00)

„Jenufa” Leoša Janáczka, klasyka czeskiego modernizmu, w reżyserii Alvisa Hermanisa / zniżka dla Kulturoznawców

2018-11-24 , godz. 19:00 (Sobota)

Poznań Teatr Wielki

Jenufa

opera w trzech aktach

libretto Leoš Janáček na podstwie sztuki Gabrieli Preissovej Jej pasierbica 
oryginalna czeska wersja językowa z polskimi nadpisami

Spektakl powstał w koprodukcji Théâtre de la Monnaie, Teatro Comunale di Bologna
i Teatru Bolszoj.

kierownictwo muzyczne Gabriel Chmura 
reżyseria i scenografia Alvis Hermanis
adaptacja reżyserii Marielle Kahn 
kostiumy Anna Watkins
dramaturgia Christian Longchamp 
choreografia Alla Sigalova
projekcje wideo Ineta Sipunova 
reżyseria świateł Gleb Filshtinsky 
kierownictwo chóru Mariusz Otto 

Jenůfa to z jednej strony historia nieszczęśliwej miłości, z drugiej natomiast dramat obyczajowy o mentalności i moralnych dylematach prostych ludzi ze wsi morawskiej. Inscenizacja Alvisa Hermanisa jest niezwykłą interpretacją przełomowego dzieła Leoša Janáčka. Piękno i bogactwo strojów ludowych zderza się tutaj w niemal groteskowy sposób z tragiczną sytuacją głównej bohaterki, potęgując wrażenie nieprzystawalności problemów jednostki do konwencji społecznych.

Na hasło KULTUROZNAWSTWO bilet  za 10 zł!

Fot. Magdalena Ośko / Teatr Wielki

Konferencja Naukowa Pejzaże destrukcji. Atrofia i rozkład w kulturze

 

Konferencja Naukowa Pejzaże destrukcji. Atrofia i rozkład w kulturze

Ogólnopolska Konferencja Naukowa

Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

Poznań, 29-30 listopada 2018

Wydział Nauk Społecznych Collegium im. F. Znanieckiego, sala D, Ul. Szamarzewskiego 89

29 listopada 2018, czwartek

Program:

9.30 – Otwarcie Konferencji i powitanie Gości

9.45 – Prof. Sławomir Sikora (UW), Formy pamięci. Katastrofa ucieleśniona

10.15 – Dr Anna Lebensztejn, dr Kinga Olesiejuk (Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie), Rozpad i odbudowa. Procesualne dzieła sztuki współczesnej

10.35. – Prof. Sławoj Tanaś (UŁ), Turystyka w przestrzeniach śmierci. Aberracja przyzwoitości, czy rekonstrukcja tanatopsji?

11.05 – Mgr Jakub Orzeszek (UG), Nekroprzemoc. Polityka vs kultura

11.25 – 11.45 – dyskusja

11.45-12.15 – przerwa kawowa

12.15 – Dr Anna Wietecha (UW), Kwiat śmierci Walerego Tomickiego, czyli Gabrieli Zapolskiej rozważania o umieraniu

12.35 – Mgr Anna Rzepniewska (UW), Ociosywanie ciała. Antropologia genezyjska Juliusza Słowackiego

12.55 – Mgr Marta Stusek (UAM), Łaskawe destrukcje. Poezja bez nadawcy?

13.15-13.30 – dyskusja

13.30 – Prof. Marianna Michałowska (UAM), Ruina fotografii – o współczesnej popularności dawnych technik fotochemicznych

13.50 – Dr Monika Niwelińska (ASP Kraków), Inne entropie. Zapis światłoczuły przestrzeni popromiennych. Entropia miejsca/entropia obrazu

14.10 – Mgr Anna Duda (UJ), Polacy w „pamięciolandii” – o porzuconym dziedzictwie Prypeci

14.30 – 14.45 – dyskusja

14.45 – 15.30 – przerwa obiadowa

15.30 – Dr hab. Katarzyna Szalewska (UG), Estetyka destrukcji w twórczości Tadeusza Kantora i Christiana Boltanskiego

15.50 – Dr Agnieszka Kulig (UAM), Kryzys nasz powszedni. Od moralnego niepokoju do etycznej pustki

16.10 – Mgr Kamila Szwarc (UŚ), Michael Haneke i Anton Czechow. Atrofia kultury
w interpretacji melancholijnej

16.30-16.45 – dyskusja

16.45 – 17.10 – przerwa kawowa

17.10 – Mgr Klaudia Węgrzyn (UJ), (Re)wizje Zdzisława Beksińskiego

17.30 – Mgr Błażej Filanowski (UŁ), Osiemnaście rzek w ruinie

17.50 – Dr Katarzyna Klich (Wydział Malarstwa i Rysunku UAP), Archeologia. Rzeczywistości

18.10 – dyskusja i podsumowanie pierwszego dnia konferencji

30 listopada 2018, piątek

9.30 – Prof. Beata Frydryczak (Collegium Europaeum, UAM), Krajobraz w procesie – krajobraz w destrukcji

10.00 – Prof. Tomasz Ferenc (UŁ), Prof. Marek Domański (ASP Łódź), Obrazy po katastrofie. O roli fotografa w projekcie badawczym Transeuropa

10.30 – Dr Alicja Piotrowska (Centrum Innowacji Społecznych UŁ), De(kon)strukcja miejsca pamięci? – dawna tkalnia przy ulicy Tymienieckiego w Łodzi

10.50-11.10 – dyskusja

11.10 – Dr Małgorzata Nieszczerzewska (UAM), Detroit. Pocztówki ze zrujnowanego miasta

11.30 – Mgr Adrianna Kus (UŚ), Destrukcja elementów krajobrazu kulturowego zespołu pałacowo-parkowego w Świerklańcu

11.50 – Mgr Olena Baranova (UW), „Ziemia Księżycowa”, czyli Borysław na przełomie XIX-XX wieku

12.10 – 12.25 – dyskusja

12.25 – 12.45 – przerwa kawowa

12.45 – Dr hab. Zuzanna Grębecka (UW), Notatki z odchodzącego świata. Erozja jako doświadczenie terenowe i motywacja badawcza etnografów

13.05 – Dr hab. Agnieszka Kaczmarek (UAM), Powstrzymać odchodzące. Podróżowanie
i pisanie

13.25Mgr Anna Gańko (UW), Przestrzenie minione – praktyki obecności

13.45-14.00 – dyskusja

14.00 – Dr Barbara Pitak-Piaskowska, Destrukcja, groteska i estetyka brzydoty w musicalu Kabaret Boba Fosse’a

14.20 – Mgr Dawid Gostyński (UAM), Entropia i antropocen. Kilka przykładów z poezji współczesnej

14.40 – dyskusja i zamknięcie konferencji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dr hab. A. Skórzyńska odwołuje zajęcia oraz dyżur w dniach 21-22.11

European film market classes at 19th November are cancelled. The classes will be made up for