Warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA

GDZIE: Tandem Studio, ul. Gwarna 9
KIEDY: 29-30 marca 2017

Fundacja MEAKULTURA serdecznie zaprasza studentów kierunków muzycznych i humanistycznych oraz wszystkich, którzy interesują się muzyką współczesną na bezpłatne warsztaty krytyki muzycznej!
Spotkania warsztatowe towarzyszące 46. Poznańskiej Wiośnie Muzycznej będą także okazją do dyskusji i dzielenia się wrażeniami z festiwalowych wydarzeń. Owocem warsztatów staną się komentarze publikowane na bieżąco podczas trwania festiwalu oraz felietony i obszerna recenzja opublikowana na łamach czasopisma internetowego MEAKULTURA.PL.

Każde ze spotkań w ramach warsztatów poprowadzi inna osoba: warszawski muzykolog, krytyk, ekolog akustyczny, Krzysztof Marciniak oraz muzykolog, krytyk i kurator filmowo-muzyczny, Jan Topolski.

Zgłoszenia z krótką notką na temat własnych preferencji i zainteresowań muzycznych prosimy przesyłać na adres: kontakt@fundacjameakultura.pl do 28 marca. W tytule wiadomości należy wpisać: „Warsztaty krytyki muzycznej z MEAKULTURĄ”.

29 marca
Warsztaty: 14.30-16.00
Konsultacje indywidualne w zakresie krytyki muzycznej (dla chętnych): 16.00-16.30

O muzyce w czasie przyszłym

Ludzie od stuleci wyobrażali sobie muzykę przyszłości. Na muzykę w czasie przyszłym natknąć się możemy zarówno w filozofii jak w kulturze popularnej. Wizję domów muzyki& snuł Bacon w Nowej Atlantydzie, ale futurystyczne muzyczne fantazje odnaleźć możemy też w kinie science-fiction, sami kompozytorzy niejednokrotnie wybiegając w przyszłość fantazjują o mniej lub bardziej odległych epokach w historii muzyki. Krytyka muzyczna przeważnie nie wykracza poza
teraźniejszość, co z racjonalnego punktu widzenia jest w pełni zrozumiałe. Poświęcenie warsztatów próbie opisania muzyki z perspektywy futurologicznej ma na celu chwilowe przełamanie tej rutyny i uwolnienie fantazji uczestników. Wspólnie zastanowimy się nad możliwymi scenariuszami przyszłości sztuki dźwięku i przedyskutujemy możliwe podejścia i metody jej opisywania.

Krzysztof Marciniak młody warszawski muzykolog, krytyk, ekolog akustyczny. Członek kolektywu redakcyjnego magazynu o muzyce współczesnej Glissando. Czynnie marzy o Strojeniu Świata.

30 marca
Warsztaty: 14.30-16.00
Konsultacje indywidualne w zakresie krytyki muzycznej (dla chętnych): 16.00-16.30

Horror tremens: muzyka współczesna w kinie

Muzyka współczesna pojawia się w filmach niezwykle rzadko, zazwyczaj ucleśniana przez sonorystyczne kompozycje lat 50. i 60. XX wieku lub elektroniczne wariacje na tematy klasyczne. Zdominowała science fiction i horrory, czasem zapuszcza się na obszar kina wojennego i dramatów psychologicznych. Pozornie funkcje dziwnych barw i melodii są oczywiste, ale w ręku inteligentnego reżysera mogą odkryć  swe drugie dno. Na przykładzie wybranych scen z Mechanicznej pomarańczy (Stanley
Kubrick, 1975) i Wielkiej ekstazy Roberta Carmichaela (Thomas Clay) wspólnie przyjrzymy się, jak głęboko się ono znajduje – wychodząc od oryginalnych utworów, przez analizę formalną po kontekst estetyczny.

Jan Topolski Krytyk i kurator filmowo-muzyczny. Autor monografii kompozytora Gérarda Griseya (Widma i czasy), redaktor tekstów Andrzeja Chłopeckiego (Dziennik ucha. Słuchane na ostro; Muzyka wzwodzi; Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje) oraz książek Nowe kino Turcji i Nowa muzyka amerykańska. Publikował w kilkudziesięciu tytułach w Polsce i za granicą (m.in. Rzeczpospolita, Filmweb, Dwutygodnik.com, Odra,
Kino, MusikTexte), w tym wieloletni cykl Kino/muzyka. Zbliżenia (dwutygodnik Ruch Muzyczny, potem Muzyka w Mieście). W 2004 roku współzałożyciel i z przerwami wciąż redaktor naczelny magazynu o muzyce współczesnej Glissando. W latach 2007-2015 jeden z selekcjonerów Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, był także asystentem Natalii Korczakowskiej przy polskiej premierze opery Zagubiona
autostrada Olgi Neuwirth (2016). W latach  2014–2016 związany z Narodowym Instytutem Audiowizualnym jako autor, redaktor i kurator, min. portalu Muzykoteka Szkolna i cyklu teledysków Audiowizje.

Absolutorium 2017

Szanowni Studenci,

jest jeszcze czas, by zapisać się na uroczystości absolutoryjne 2017. Termin zapisów został przedłużony do 31 marca. Przypominamy, że wszystkie najważniejsze informacje znajdą Państwo na stronie absolutoria.poznan.pl. W celu zapisania się na uroczystość należy skontaktować się ze starostami kierunków, którzy otrzymali szczegółowe informacje dotyczące rejestracji, lub zapisać się na naszej stronie internetowej.
Jeśli chcą Państwo zobaczyć jak wygląda uroczystość, zapraszamy do naszej galerii zdjęć: http://absolutorium.poznan.pl/absolutorium-galeria/index.html
W przypadku wątpliwości pytania prosimy kierować na adres: monika.gromadzka@fundacjapoznan.pl .

Pozdrawiamy
Zespół absolutoryjny

WYKŁAD: prof. Małgorzata RADKIEWICZ, Wizualne „ciało archiwum”

20 MARCA 2016 / ZAPRASZAMY!

prof. Małgorzata RADKIEWICZ, Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ

Wizualne „ciało archiwum”

Tytuł wykładu nawiązuje do tekstu Alana Sekuli Ciało i archiwum, w którym omówił on genezę fotograficznej dokumentacji w kryminalistyce oraz sposoby prezentacji „przeciętnego człowieka”. Fotografowane czy filmowane ciało jest więc przedmiotem reprezentacji i klasyfikacji. Jednak można pojęcie „ciała” potraktować jako metaforę dla wizualnego archiwum, którego cielesność każe zwrócić uwagę na materialność zbioru obrazów i związane z nim procesy: rozwoju, wzrostu, starzenia się. Ponadto z ciałem, traktowanym antropologicznie, wiążą się również kwestie pamięci, emocji, doświadczeń, ale także relacji – międzyludzkich i kontekstualnych. Aby więc zbadać tak rozumianą „cielesność” zbiorów wizualnych obrazów, należy sięgnąć po narzędzia związane z analizą filmu albo/i fotografii. Ciekawą propozycją metodologiczną jest podział zaproponowany przez Johna Bergera, który wyszczególnił fotografie należące do sfery publicznej oraz przypisane do prywatnego doświadczenia. Zależnie od obszaru, na którym funkcjonuje obraz, zmienia się jego znaczenie oraz związane z nim działania. Rodzi się pytanie o interakcje między tymi obszarami, o możliwości ich nakładania i transgresji.
Wszystkie zasygnalizowane wątki zostaną podczas wykładu omówione na przykładach obrazów fotograficznych i filmowych.

 

Dr hab. Małgorzata Radkiewicz, prof. UJ – filmoznawczyni, profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej we współczesnym kinie i w sztukach wizualnych. Prowadzi badania nad twórczością kobiet w kinie, fotografii i w sztuce. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje:„Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010) oraz jej najnowsza książka: Oblicza kina queer (2014). Ponadto autorka książek:W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006). Jako redaktorka przygotowała pięć tomów z serii Gender. W latach 2015-2018 Koordynatorka projektu badawczego NCN: Pionierki kina i fotografii w Galicji 1896-1945. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2015, wynikiem przeprowadzonego projektu jest książka: Modernistyki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939 (2016). Publikuje w Polsce i zagranicą, w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism, m.in. „Rita Baum”, „Kwartalnik Filmowy”, „Przegląd Kulturoznawczy“, „Kultura Współczesna“. Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, którego jest viceprezeską oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.

Z zagadnień kultury chrześcijańskiej – wykłady

Zapraszamy do udziału w trzeciej serii wykładów otwartych „Z zagadnień kultury chrześcijańskiej”, organizowanych przez Centrum Badań im. Edyty Stein UAM we współpracy z Centrum Studiów Otwartych UAM, Katedrą Nauk Społecznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Instytutem Kulturoznawstwa UAM. Wstęp na wykłady wolny.

Plakat (PDF)