Konkurs „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne”

Konkurs „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne” 998 1024 Instytut Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu

Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne (SID) to rozwinięcie działalności Portalu Jakości Kształcenia o dodatkowe narzędzie służące identyfikowaniu dobrych inicjatyw edukacyjnych w szkolnictwie wyższym.

Jakiego rodzaju inicjatyw poszukujemy?

Powinny być m. in. odważne, kreatywne i potencjalnie transformacyjne; przyciągać, motywować i przynosić czytelnie opisane rezultaty; kultywować krytyczne myślenie i umiejętności współpracy; angażować różne społeczności; umożliwiać uznanie przez uczelnię poprzez przyznanie punktów ECTS lub włączenia do programu studiów. Szczególnie wysoko cenione będą inicjatywy, które będą miały potencjał wdrożenia modelowego w wielu rodzajach uczelni lub typów studiów lub takie, które tworzą podstawy dla finansowania wielu rodzajów inicjatyw.

Do udziału w konkursie na najlepsze inicjatywy dydaktyczne realizowane na polskich uczelniach zaprosimy studentów z polskich uczelni działających indywidualnie lub w zespołach złożonych z co najmniej 2 osób posiadających aktualny status studenta lub doktoranta.

Zgłoszenie

Zgłoszenie będzie odbywać się poprzez stworzony w tym celu Formularz Zgłoszeniowy.

Pobierz Formularz Zgłoszeniowy

Prawidłowe zgłoszenie konkursowe to takie, w których zostaną opisane założenia programowe zgłaszanej inicjatywy edukacyjnej, metody pracy studenta i nauczyciela akademickiego, efekty uczenia, które mają zostać osiągnięte oraz literatura niezbędna do prawidłowego zrealizowania założeń i uzyskania założonych efektów. Formularz zgłoszeniowy będzie odzwierciedlał ogólny układ sylabusa dla zapewnienia jego przejrzystości i potencjału zastosowania w praktyce.

Wyślij Formularz Zgłoszeniowy

Nagrody

Trzy najlepsze zgłoszenia będą nagrodzone nagrodami rzeczowymi lub pieniężnymi. Możliwe jest też przyznanie wyróżnień. Pula nagród to 7000 złotych.

Zespół oceniający będzie w pełni reprezentatywny. W jury konkursu znajdzie się trzech ekspertów współpracujących z fundacją. Będą to osoby związane ze środowiskiem Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich oraz studentów.

Najlepsze projekty zostaną opublikowane w zbiorze wydanym w formacie e-booka dostępnego w repozytorium Biblioteki Narodowej z numerem e-ISBN.

O SID

SID jest praktyczną realizacją Standardu 1.3. „Standardów i wskazówek dotyczących zapewnienia jakości w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego” (ang.: Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area – ESG).

Standard stanowi, że Uczelnie powinny zapewnić realizację programów kształcenia w sposób zachęcający studentów do odgrywania aktywnej roli w kreowaniu procesu uczenia się, a system oceniania studentów powinien odzwierciedlać takie podejście. ESG formułuje następujące wskazówki w tym standardzie (ESG, str. 8):

Kształcenie (uczenie się i nauczanie) zorientowane na studenta odgrywa istotną rolę w stymulowaniu motywacji, autorefleksji i zaangażowania studentów w proces uczenia się.

Oznacza to konieczność starannego namysłu nad procesami projektowania i realizowania programów kształcenia oraz oceniania efektów.

Prowadzenie kształcenia zorientowanego na studenta zakłada (kryteria merytoryczne oceny inicjatyw):

− respektowanie i należyte uwzględnianie różnorodności studentów i ich potrzeb, co oznacza tworzenie elastycznych ścieżek kształcenia;
− gdzie to właściwe, uwzględnianie i wykorzystywanie różnych trybów i form dydaktycznych;
− elastyczne wykorzystywanie różnorodnych metod dydaktycznych;
− regularną ocenę i dostosowywanie trybu / formy kształcenia oraz metod dydaktycznych;
− stymulowanie rozwoju autonomii studenta, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich wskazówek i wsparcia ze strony nauczyciela;
− promowanie wzajemnego szacunku w relacji student-nauczyciel
− istnienie odpowiednich procedur rozpatrywania skarg studentów.

Mistrzowie dydaktyki

SID jest propozycją wpisującą się m.in. w rekomendacje projektu “Mistrzowie dydaktyki”. W szczególności w rekomendację 2.4: organizowanie Dni Dobrych Praktyk (lub innych form i przestrzeni do dzielenia się wiedzą), podczas których nauczyciele akademiccy (…) mogliby się (…) wymieniać doświadczeniami.

Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne mają oddolny charakter, a więc są tworzone przez studentów, co jest również spójne z modelem tutoringu zaproponowanym w publikacji “Model tutoringu w kształceniu akademickim” (MEiN 2024), gdzie jest podkreślone, że nauczanie i uczenie się powinno być skoncentrowane na studencie, student jest współodpowiedzialny za efekty uczenia się i student jest współtwórcą procesu dydaktycznego (s. 97).

Rezultaty SID będą mogły być też wykorzystywane przez uczelnie np. jako dobre praktyki w ramach projektu “Doskonałość dydaktyczna uczelni”, który obecnie realizuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne mają m.in. na celu promowanie pomysłów na dydaktykę akademicką, które pojawiają się w odpowiedzi na zmiany społeczne, technologiczne i gospodarcze. Konsekwentnie, dzięki temu działaniu, możliwe będzie tworzenie w ramach Portalu Jakości Kształcenia miejsca agregowania idei dotyczących dydaktyki i tworzenia dla nich warunków do przenoszenia do innych środowisk akademickich.

Regulamin konkursu

Regulamin Konkursu „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne”

Polityka prywatności

1. Informacje ogólne

  1. Operatorem Serwisu amu.edu.pl jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z siedzibą przy ul. H. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań.

  2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje.

    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka").

    3. Poprzez gromadzenie logów serwera www, będącego w posiadaniu Operatora Serwisu.

2. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

  2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).

  3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej niż za zgodą użytkownika.

  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi rejestracji na kurs bądź kontaktu z zainteresowanym.

3. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.

  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Operator Serwisu.

  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

    1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

    2. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

    3. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

  9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

  10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

  11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

4. Logi serwera

  1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem, w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych oraz analizy zachowań na stronie

  2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

    1. czas nadejścia zapytania,

    2. czas wysłania odpowiedzi,

    3. nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

    4. informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

    5. adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,

    6. informacje o przeglądarce użytkownika,

    7. Informacje o adresie IP.

  3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

  4. Dane powyższe są wykorzystywane dla celów administrowania serwerem oraz analizy zachowań
    na stronie.

5. Udostępnienie danych

  1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

  2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.

  3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

6. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

  2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

    1. Internet Explorer

    2. Chrome

    3. Safari

    4. Firefox

    5. Opera

    6. Android

    7. Safari (iOS)

    8. Windows Phone

    9. Blackberry

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z POLITYKA PRYWATNOŚCI. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.
Skip to content