
dr Piotr Kędziora
adiunt
Zakład Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną
Email: piked@amu.edu.pl
Dyżur: Sprawdź
Dyżury pracowników
DYŻUR PONIEDZIAŁKOWY DLA WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW: 11.30-12.30
L.P. | NAZWISKO IMIĘ | Godzina | Pokój |
1. | Adamczak Marcin | wtorek 13.00-14.00 | 36 |
2. | Banach Wiesław | środa 11.15-13.15 | 24 |
3. | Bełkot Andrzej | środa 13.00-14.00 | 8 |
4. | Kosior Aleksandra | czwartek 12.15-13.15 | 34 |
5. | Chojnacki Marek | czwartek 9.45 – 11.00 | 35 |
6. | Chojniak Arleta | poniedziałek 10.30-11.30 | 34 |
7. | Ciesielski Remigiusz | poniedziałek 16:00 – 17:00 | 16 |
8. | Czajka Łukasz | czwartek 8:45 – 9:45 | 16 |
9. | Doda-Wyszyńska Agnieszka | poniedziałek 16.30-17.30 | 32 |
10. | Durzewska Małgorzata | poniedziałek 12.30-13.30 | 8 |
11. | Firych Piotr | wtorek, 11:30-12:30 | 37 |
12. | Grad Jan | poniedziałek 11.30-12.30 | 9 |
13. | Grenda Magdalena | oniedziałek 11.30-12.30 | 37 |
14. | Grzywacz Małgorzata | wtorek 8:45 – 9:45 | 7 |
15. | Ilnicki Rafał | środa 11:15- 13:15 | 16 |
16. | Iwanicki Juliusz | czwartek 13:30-14:30. | 1 |
17. | Jankowska Małgorzata | poniedziałek 11:30 – 13:30 | 13 |
18. | Jewdokimow Dorota | urlop naukowy | 13 |
19. | Juskowiak Piotr | poniedziałek 13.45-14.45 | 31 |
20. | Kazibut Agnieszka | poniedziałek 10:00 – 11.30 | 7 |
21. | Kamińska Magdalena | wtorek 11.15-12.15 | 26 |
22. | Kędziora Piotr | środa 13.00-14.00 | 25 |
23. | Kijko Maciej | środa 11.30-12.30 | 27 |
24. | Koschany Rafał | środa 11:30 – 13:00 / pok. 4/5 bud. C | 10 bud. C |
25. | Kosińska Marta | środa 13.00-14.00 | 26 |
26. | Kościańczuk Marcela | wtorek 13:00 – 14:00 | 13 |
27. | Kościelniak Cezary | wtorek 16.30-17.30 | 24 |
28. | Machtyl Katarzyna | wtorek 12:15 – 13:15 | 13 |
29. | Małecki Wiesław | wtorek 11:30 -12:30 | 16 |
30. | Michalski Michał | czwartek 12.00-13.00 | 24 |
31. | Michałowska Marianna | wtorek 12.00-13.00 | 29 |
32. | Moraczewski Krzysztof | środa 11.30-12.30 | 8 |
33. | Nieszczerzewska Małgorzata | wtorek 11.30-12.30 | 31 |
34. | Ostrowska Joanna | urlop naukowy | 32 |
35. | Piepiórka Michał | wtorek 8.45-9.45 | 36 |
36. | Przyłębski Andrzej | środa 12:15 – 13:15 | 16 |
37. | Rotengruber Przemysław | poniedziałek 10.30-11.30 | 32 |
38. | Skórzyńska Agata | urlop naukowy | 29 |
39. | Sójka Jacek | środa 14.00-15.00 | 37 |
40. | Sztajer Sławomir | wtorek 12.00-13.00 | 1 |
41. | Thiel-Jańczuk Katarzyna | urlop zdrowotny | 7 |
42. | Tyszka Juliusz | środa 13.00-14.00 | 32 |
43. | Zaporowski Andrzej | środa: 10:15-11:15 | 20 |
44. | Zimpel Jadwiga | poniedziałek 15.00-17.00 | 31 |
45. | Zydorowicz Jacek | poniedziałek 9.45-10.45 w BOS Collegium Historicum (Morasko) |
7 bud. C |
46. | Żaglewski Tomasz | wtorek 10.30-11.30 | 25 |
47. | Kieliszewski Przemysław | wtorek 18:30-19:30 | 118 Collegium Maius, ul. Fredry 10 |
Pokój: 25
Tel. 618292206
Zainteresowania naukowe
- kulturowe badania nad muzyką
- sound studies
- słuchanie jako praktyka kulturowa
- ambient i muzyka tła
- technologie muzyczne
- muzyka popularna
- kultura cyfrowa i nowe media
Więcej informacji
Stypendia
2023 – stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie animacji i edukacji kulturalnej
2024 – stypendium MKiDN (Inwestycja A2.5.1 Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności)
Nagrody
Wyróżnienie plakatu konferencyjnego na Sympozjum „Wizualizacje w nauce” (PAN, Warszawa, 12—13.09.2022)
Organizatorzy: Projekt AVANT, Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Członkowstwo
Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze,
Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami,
Stowarzyszenie PROJEKT AVANT
British Forum for Ethnomusicology
Redaktor administracyjny czasopisma AVANT: trends in interdisciplinary studies
Konferencje
2025
03-06.04.2025 – Musical Futures. British Forum for Ethnomusicology Annual Conference 2025 (University of Cambridge, Wielka Brytania)
23.03.2025 – Sympozjum Avant „Nie tylko ambient. O kulturach słuchania i sposobach posługiwania się dźwiękiem (UMK, Toruń)
2024
09.11.2024 – Contemporary Ambient Research Symposium (University for the Creative Arts, Farnham, Wielka Brytania)
2023
21-25.11.2023 – Beyond Listening: Agency, Art and the Environment. International Symposium on Sonic Ecologies (Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest, Węgry)
03-04.06.2023 – Living in the Soundscape: From Cognitive to Cultural Approaches and Back* (Uniwersytet Śląski, Katowice)
Zaproszeni goście: Salomé Voegelin (London College of Communication, University of the Arts London), Andrzej Klawiter & Anna Preis (Adam Mickiewicz University), Ania Katharina Mauruschat (University of Copenhagen, Sound Studies Lab Berlin), Ryszard Auksztulewicz (Freie Universität Berlin).
03-05.05.2023 – „Listening today’s music” Nova Contemporary Music Meeting (Nova University – Lizbona, Portugalia)
2022
18-19.11.2022 – Przeciwko zmurszeniu filozofii i dziwaczności nauk / 13-lecie Avantu (Avant Instytut Filozofii UMK, Instytut Filozofii UMCS, Toruń)
12-13.04.2022 – Wizualizacje w nauce (Avant, Instytut Filozofii UMCS, IFiS PAN, Warszawa)
——-
08-10.05.2011 – Od liberatury do e-literatury 2. Remiksy, remediacje, redefinicje (Uniwersytet Opolski, Kamień Śląski)
04-05.04.2008 – Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w perspektywie kulturoznawczej* (Instytut Kulturoznawstwa UAM, Poznań)
* współorganizacja
Aktywności
Warsztaty z projektowania stron internetowych oraz wspomagania prezentacji wyników badań z użyciem technologii interaktywnych
Realizacja: 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022.
W latach 2021/2022 projekt uzyskał pozytywną ocenę w konkursie na warsztaty kształcące umiejętności praktyczne i kompetencje miękkie w ramach konkursu projakościowego prorektora UAM ds. studenckich i kształcenia i został zrealizowany w ramach programu „Uniwersytet Jutra 2.0” dla studentów Wydziału Antropologii i Kulturoznawstwa UAM.
Wokół triady cisza-dźwięk-hałas. Spotkanie w kontekście pracy Konrada Smoleńskiego „Volume Unit” – prowadzenie spotkania / Galeria Miejska Arsenał, 30 listopada 2023
Monografie / Redakcje
Ambient. Kultury słuchania i posługiwania się dźwiękiem
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2024
Kultury muzyczne – kultury słuchania (SK2/2020)
Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych, Poznań 2020
Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej
Wojciech Chyła
Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2010
Publikacje
Artykuły:
P. Kędziora, Od Tinctorisa do Spotify ze słuchaniem w tle. Ambient jako muzyka, ambient jako doświadczenie, „Forum Akademickie” 2/2025.
P. Kędziora, Mój cichy wielbiciel, twój miłośnik, nasz psychofan, wasz prześladowca. Muzyczna AI i jej alternatywna figuracja, „Kultura Współczesna” nr 4(129)/2024. DOI: doi.org/10.26112/kw.2024.129.13
P. Kędziora, Sieciowe lokacje muzyki kontrolowanej napięciem oraz kilka problemów wirtualnej etnomuzykologii sceny DIY Synth, „Kultura Współczesna” 3(123)/2023. DOI: https://10.26112/KW.2023.123.14
P. Kędziora, Chciana czy niechciana, obecna. Tapeta dźwiękowa i jej artystyczno-naukowe perypetie, „Kultura Współczesna” 3(123)/2023, DOI: https://10.26112/KW.2023.123.16
P. Kędziora, Visualising the Research Process. The Case of Ambient Music Studies, AV, vol. 14, no. 1, Aug. 2023. DOI: https://doi.org/10.26913/ava1202310
P. Kędziora, „Design-oriented approach” w badaniach nad muzyką (I): projektowanie inscenizacji i zaangażowane słuchanie ambientowe,„Prace kulturoznawcze” Tom 25 Nr 2 (2021): Obrazy z nut, Strony 153-170, DOI: https://doi.org/10.19195/0860-6668.25.2.8
P. Kędziora, Habitus muzyczny a wzorzec słuchania. Zarys społecznej ramy doświadczenia muzycznego, (w:) Kamińska M., Kędziora P., Stachowska E., red., Kultury muzyczne – kultury słuchania, WNHiS, Poznań 2020, s. 41-52.
P. Kędziora, Konstrukcja i negocjacja: tożsamość i kontekst [w] sieci, (w:) Sierocka B., red.: „Via Communicandi. Prace z Antropologii Komunikacji i Epistemologii Społecznej”, Wrocław 2012, s. 69-84.
P. Kędziora, O dwóch komponentach technologicznej kreacji tekstu/~tekstu, (w:) Wilk E., Górska-Olesińska M., red., Od liberatury do e-literatury, Uniwersytet Opolski, Opole 2011, s. 165-174.
P. Kędziora, Informacja i promocja kultury w Wielkopolsce, „Człowiek i społeczeństwo: Strategicznie o kulturze w regionie. Program rozwoju kultury w Wielkopolsce” t. XXXII, Poznań 2011, s. 101.
P. Kędziora, Software Studies i remiks w refleksji nad kulturą cyfrową, (w:) Chyła W., Kamińska M., Kędziora P., Kosińska M., red., Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w perspektywie kulturoznawczej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe 2010, s. 57-74.
P. Kamińska, M. Kosińska, P. Kędziora, Badania nad kulturą zmediatyzowaną w optyce kulturoznawczej: czy skazani na interdyscyplinarność?, (w:) “Kultura współczesna”, nr 1(51)/2007, s. 104-120.
P. Kędziora, Dynamika kreacji. Technologiczna determinanta procesów wymiany symbolicznej a socjodynamika kultury Abrahama Molesa, (w:) Sokołowski M., Oblicza internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, Wydawnictwo PWSZ, Elbląg 2006, s. 251-260.
P. Kędziora, Technologie cyfrowe jako siła sprawcza przemian kreacji muzycznej, Krzemińska W., Nowak P., red., (w:) Cyfryzacja w procesach komunikowania, Sorus, Poznań 2004, s. 139-150.
Plakaty / Posters
Title: Visualising the Research Process. The Case of Ambient Music Studies
Abstract:
The article addresses a project of visualization of research on ambient music, including the historically changing subject of this research, its theoretical background and qualitative studies arising from it. In this study, the visualization of the research process is related to the concept of graphesis, or visual interpretation, discussed and partly problematized in the context of visual representation of interdisciplinary topics at the interface of various knowledge systems.
Keywords:
research visualization, visualisation of knowledge, cultural studies, qualitative research, ethnomusicology, ambient music, listening, graphesis, visual interpretation, creative process, interdisciplinarity
Title: On Listening 'Software’. The case of background/ambient listening
Abstract:
Cognitive and then cultural conditions of listening can be seen as cultural software (Manovich, 2013; Rorty, 2004) overbuilt neurobiological apparatus. Of the various dynamically changing listening strategies or modes, one can be described as potentially interesting in the case of its ability or danger to be out of the listener’s control, even in the case of music, which is background/ambient listening. As a type of such software, ambient listening combines hearing and listening through the power of attention (Oliveros, 2022) or meaning (Truax, 2001).
I’d like to express its peculiarities in the graphic model of the feedback loop that takes place between the theoretically separate, though situationally inseparable, processes of hearing and music listening.
Reference:
Manovich L. (2013). Software takes command: extending the language of new media (international texts in critical media aesthetics). Bloomsbury Publishing.
Oliveros P. (2022). Quantum listening. Ignota Books.
Rorty, R. (2004). The brain as hardware, culture as software. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy 47 (3).
Truax B. (2001). Acoustic communication (2nd ed.). London : Ablex Pub.