
Ze Wstępu
Richard Rorty stwierdził w swym najbardziej znanym dziele, iż współczesną filozofię cechuje przejście od epistemologii do hermeneutyki. Na myśli miał istotą przemianę zadań stawianych dociekaniom filozoficznym. Ceną, jaką filozofii przyjdzie – jego zdaniem – zapłacić za ten „hermeneutyczny zwrot” będzie zrównanie jej z literaturą, osłabienie poznawczych aspiracji na rzecz włączenia się do równoprawnego dialogu kultur. Rorty zachował mimo tego rozróżnienie dwóch podstawowych typów filozofii, które określa mianem „systematycznej” oraz „budującej”. Hermeneutyka należeć miała oczywiście do tego drugiego rodzaju refleksji filozoficznej. Powinna ona zrezygnować z ambicji prowadzenia badań systematycznych i z systematycznego wykładu ich rezultatów. Jednym ze źródeł tej książki jest niezgoda na taką diagnozę. Bo jeśli prawdą jest, iż Heideggerowskie pogłębienie fenomenologii Husserla jest postępem w dociekaniach filozoficznych (a ja uważam, że jest), to nie można twierdzić, iż badania Heideggera przedstawione w Byciu i czasie nie mają charakteru systematycznego ani że nie ma sensu kontynuować takich badań, także w krytycznym odniesieniu do rezultatów osiągniętych przez Heideggera. Przedstawiam zatem Czytelnikowi do oceny szereg takich studiów, które przeprowadziłem w ostatnich latach.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
I. Hermeneutyka jako przyszłość filozofii
II. Rozumienie jak graniczny fenomen propozycjalności
III. Rozum hermeneutyczny
IV. >Jesteśmy rozmową<. Dialogiczny charakter hermeneutyki Gadamera
V. Granice rozumu hermeneutycznego. O rzeczywistych i rzekomych ograniczeniach hermeneutyki Gadamera
VI. Prawda kontra metoda? Krytyka poznanie naukowego w hermeneutyce Gadamera
VII. Ludwika Flecka hermeneutyczna teoria wiedzy
VIII. Znaczenie Kanta dla powstania filozofii hermeneutycznej
IX. Hermeneutyka wobec transcendentalizmu
X. Proto-hermeneuta Nietzsche?
XI. Troeltscha synteza kultury jako połowiczna hermeneutyka
XII. Hermeneutyczna antropologia Wilhelma Diltheya
XIII. Miejsce fenomenu śmierci w ontologii fundamentalnej M. Heideggera
XIV. O fenomenologii w hermeneutyce, czyli Gadamerowska krytyka Husserla
XV. Fenomenologia wobec hermeneutycznego zwrotu filozofii.
Bibliografia
Indeks nazwisk