Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej - Kulturoznawstwo UAM
Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej

Magdalena Kamińska

Piotr Kędziora

Marta Kosińska

Wojciech Chyła

Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2010

Seria wydawnicza "Studia kulturoznawcze"

Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej

Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2010

Redakcja tomu:

Magdalena Kamińska

Piotr Kędziora

Marta Kosińska

Wojciech Chyła

Od redakcji
Słowo wstępne

I. W poszukiwaniu kulturoznawczych metodologii badań nad mediami

Andrzej Gwóźdź
W stronę medioznawstwa jako kulturoznawstwa albo ku ogólnej teorii mediów obrazowych
Marta Kosińska
Internet w optyce kulturoznawczej
Magdalena Kamińska
Memy, signa i sigile. Perspektywy e-semiologii
Piotr Kędziora
Software studies i remiks w refleksji nad kulturą cyfrową
Kamila Ogorzały
Konstruktywistyczno-systemowe perspektywy w badaniu mediów masowych
Eugeniusz Wilk
Między genealogią a genologią. Tropy Foucaultowskie w refleksji nad gatunkami medialnymi
Marcin Składanek
Cyfrowy compositing. Kultura audiowizualna jako kultura designu
Magdalena Wołek
Podejrzane spojrzenie. Hermeneutyka sposobów przedstawiania nowych mediów
Jacek Seweryn Podgórski
Antropologia kognitywna jako nowa dziedzina badań nad społeczeństwami informacyjnymi

II. W stronę teorii kultury zmediatyzowanej

Wojciech Chyła
Kultura intensywnie zmediatyzowana. Biotechnomerkantylizm, biopolityka, biowładza: doksokracja rynkowego populizmu jako efekt technomerkantylnych autoregulacji
Barbara Kita
Technologie prędkości. Zapiski na marginesie lektury Paula Virilia
Agnieszka Doda-Wyszyńska
Przekaźnik JEST przekazem?
Matylda Szewczyk
Bergsonowskie rozumienie kategorii wirtualności wobec współczesnej refleksji nad światem obrazów technicznych
Marcin Trybulec
Pojęcie podmiotu poznania w szkole komunikacji społecznej z Toronto

III. Antropologiczny wymiar kultury medialnie zapośredniczonej

Janina Hajduk-Nijakowska
Proces odbioru przekazów medialnych jako czynność kulturowo usytuowana
Bogusław Dziadzia
Wszyscy święci w ekranie zaklęci
Anna Rogozińska
Konstruowanie wirtualnej tożsamości: w stronę antropologii internetowych praktyk kulturowych
Marta Rakoczy
Słowo jako działanie a technologiczny determinizm – wokół koncepcji Bronisława Malinowskiego i Ludwiga Wittgensteina
Mariusz Wieczerzyński
Media w badaniach transnarodowych
Tadeusz Skowroński
Nowe media a kultura ezoteryczna. Antropologiczny wymiar badań nad magią w Internecie
Joanna Rzońca
Rola CBC (Canadian Broadcasting Corporation) w kształtowaniu kanadyjskiej polityki wielokulturowości
Dariusz Brzeziński
Metamorfozy czasu w społeczeństwie informacyjnym

IV. Media a świat społeczny

Kazimierz Krzysztofek
Totalizacja życia w społeczeństwie bogatym w media
Jacek Dąbała
Rozumienie dramaturgii w pracy dziennikarskiej
Urszula Jarecka
Tabloidyzacja oferty medialnej na tle przemian sfery publicznej
Mirosław Filiciak
Ludzie znani dawniej jako publiczność? W stronę krytyki mediów społecznych
Ryszard Necel
O potrzebach telewidza, czyli o znaczeniu programów informacyjno-publicystycznych w życiu codziennym

V. Edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego

Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Przemysław Zonik

Perspektywy wykorzystania Internetu II generacji w kulturoznawstwie
Agnieszka Zwiefka-Chwałek
Złapani w sieć. O wspólnotach wiedzy w dziennikarstwie
Monika Górska-Olesińska
Retoryka w kulturach elektronicznych. Cyberdyskursywność
Katarzyna Molek-Kozakowska
W poszukiwaniu modelu krytycznej pedagogizacji medialnej
Maciej Ożóg
Kultura webcamów – świat w dobie powszechnego ekshibicjonizmu
Magdalena Buchczyk
Media i nowa muzeologia. Perspektywy kulturoznawcze na przykładzie praktyk kuratorskich Museum of London
Piotr Zawojski
Trzecia kultura a cyberkultura

VI. Sztuka i estetyka wobec mediów audiowizualnych

Antoni Porczak
Nieprosceniczna interaktywność artefaktów
Krzysztof Moraczewski
Komponent dźwiękowy kultury audiowizualnej – kilka uwag wstępnych
Tomasz Misiak
Estetyka audiosfery a okcydentalny okulacentryzm
Ewa Wójtowicz
Tam i z powrotem. Transformacja cyfrowego obrazu w analogowy obiekt
Anna Nacher
Wielokrotność związków z miejscem – dyskurs przestrzeni w świecie nowych mediów
Michał Podgórski
Obraz i dźwięk – co nas bardziej oszukuje i co nas bardziej oszuka
Agnieszka Karpowicz
Nowe media – nowa sztuka. Awangardowe formy artystyczne w perspektywie przemian medialnych
Marta Zawodna
Sztuka Holokaustu. Medium pamięci czy pamięć zmedializowana?

    Polityka prywatności

    1. Informacje ogólne

    1. Operatorem Serwisu amu.edu.pl jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z siedzibą przy ul. H. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań.

    2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

      1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje.

      2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka").

      3. Poprzez gromadzenie logów serwera www, będącego w posiadaniu Operatora Serwisu.

    2. Informacje w formularzach

    1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

    2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).

    3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej niż za zgodą użytkownika.

    4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi rejestracji na kurs bądź kontaktu z zainteresowanym.

    3. Informacja o plikach cookies

    1. Serwis korzysta z plików cookies.

    2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

    3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Operator Serwisu.

    4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

      2. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

      3. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

    5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

    6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

    7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

    8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

    9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

    10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

    11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

    4. Logi serwera

    1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem, w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych oraz analizy zachowań na stronie

    2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

      1. czas nadejścia zapytania,

      2. czas wysłania odpowiedzi,

      3. nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

      4. informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

      5. adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,

      6. informacje o przeglądarce użytkownika,

      7. Informacje o adresie IP.

    3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

    4. Dane powyższe są wykorzystywane dla celów administrowania serwerem oraz analizy zachowań
      na stronie.

    5. Udostępnienie danych

    1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

    2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.

    3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

    6. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

    1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

    2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

      1. Internet Explorer

      2. Chrome

      3. Safari

      4. Firefox

      5. Opera

      6. Android

      7. Safari (iOS)

      8. Windows Phone

      9. Blackberry

    Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z POLITYKA PRYWATNOŚCI. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.
    Skip to content