Studencki projekt badawczo-artystyczny poświęcony bezpieczeństwu publicznemu. Projekt w swych założeniach miał na celu podnoszenieświadomości w zakresie kategorii ryzykai bezpieczeństwa w kulturze miejskiej i byłrealizowany głównie przez studentów kulturoznawstwaUniwersytetu im. Adama Mickiewiczaw Poznaniu. Partnerem przedsięwzięciajest PZU Życie SA – fundator wyposażenia Studia Badań Wizualnych przy Instytucie Kulturoznawstwa oraz akcesoriów z elementamiodblaskowymi (tzn. służących podnoszeniu bezpieczeństwa koszulek, toreb i innych gadżetówFestiwalu Kultury Studentów KULMINACJE z hasłem VIDEO ERGO SUM).
Zadaniem studentów było zaprojektowanie działań diagnozujących, obejmujących problematykębezpieczeństwa publicznego i ekologii, zasadzających się na koncepcjach zrównoważonejkomunikacji (samochody/rowery/komunikacja publiczna, czyli wątki bezpieczeństwa, sprawności komunikacji, ekologii). Zapleczem metodologicznym tych działań byłcały arsenał badań kulturoznawczych, ze szczególnym naciskiem na dokumentację audiowizualnąw terenie. Poszczególne inicjatywy były zorganizowane w ramach zajęć i warsztatówmultimedialnych oraz Koła Naukowego Kulturoznawców UAM.
Produktem finalnym i wizualizacją efektów badań oprócz opracowanej dokumentacji sąfotografie, postery, filmiki dokumentalne pokazane w ramach VI edycji Festiwalu KulturyStudentów KULMINACJE.
Jednocześnie zachęcamy, aby ów projekt trwał – można zatem zgłaszać i realizować kolejne pomysły!
Uczestnicy: Bartosz Blecha, Dominik Brzycki, Magdalena Frąszczak,Michał Lewandowski,Klaudia Majchrzak, Maria Miszczak,Marta Samsel, Mateusz Włodarek.
Koordynatorzy projektu: dr hab. Marianna Michałowska, dr Agata Skórzyńska, dr Jacek Zydorowicz; mgr Daria Rzeczkowska, mgr Marcin Klaja
Webmaster: Piotr Kędziora
Magdalena Frąszczak, Maria Miszczak, Marta Samsel, Mateusz Włodarek
Poznań zamieszkuje ponad pół miliona mieszkańców, są to zarówno dzieci, studenci, pracownicy jak i osoby starsze i niepełnosprawne. Przygotowując nasz projekt chcieliśmy zadać pytanie „Czy Poznań jest miastem bezpiecznym dla jego mieszkańców? Czy mieszkańcy w każdym wieku mogą czuć się bezpieczni?”.
Pod lupę wzięliśmy kilka poznańskich przejść dla pieszych. Za priorytet uznaliśmy przedstawienie problemu jakim jest niedostosowanie infrastruktury drogowej do potrzeb wszystkich mieszkańców miasta.
Centrum miasta w godzinach szczytu okupowane jest przez samochody, a gdzie w tym wszystkim znajduje się pieszy? Ile czasu pieszy musi stać na przejściu i czekać aż wszystkie samochody przejadą i zapali się zielone światło? Każdemu z nas zdarzyło się przebiec na czerwonym świetle, i analogicznie kierowcom samochodów zdarzyło się przejechać na czerwonym świetle.
Następnym problemem jest również nie przystosowanie przejść do potrzeb niepełnosprawnych mieszkańców miasta. Jeżeli w pełni zdrowemu mieszkańcowi miasta przejście kilku przejść zajmuję kilkanaście minut to co dopiero osobie niepełnosprawnej, np. poruszającej się o kulach.
Bartosz Blecha
Bezpieczeństwo kierowców oraz bezpieczeństwo pieszych jest priorytetem w ruchu drogowym. Układy aglomeracyjne oraz usytuowanie osiedli pozwalają na budowę nadziemnych kładek, oraz podziemnych przejść, które całkowicie:
- Niwelują wypadki śmiertelne na drogach z udziałem pieszego
- Nie marnują ogromnej ilości czasu pieszego z tytułu błędnie synchronizowanych świateł
- Pieszy jest całkowicie bezpieczny i nie jest narażony na kontakt z ruchem aut
Powyższe rozwiązania niwelują zagrożenie i zwiększają znacznie komfort pieszych oraz kierowców.
Wówczas kierowcy nie muszą skupiać uwagi na pieszych. Tego typu rozwiązania pozytywnie wpływają na koncentracje kierowców i nie rozprasza ich uwagi . Dzięki temu dochodzi do zmniejszenia ilości wypadków wśród kierowców. Najczęstszymi przyczynami potrąceń pieszych jest zbyt słabo oświetlony pieszy na pasach oraz wtargnięcie pieszego na pasy , czyli gwałtowne wejście na pasy bez dania możliwości zatrzymania się nadjeżdżającemu kierowcy.
Warto pomyśleć o innych.
Dominik Brzycki
Michał Lewandowski
Klaudia Majchrzak