Mobilność: media, praktyki miejskie i kultura studencka / Mobility: Media, Urban Practices and Students’ Culture
Marianna Michałowska
Wydawnictwo Naukowe WNS, 2017
Celem książki jest przedstawienie podejścia teoretycznego i efektów badań prowadzonych w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w latach 2015-2018 w ramach projektu badawczego „Mobilność: media, praktyki miejskie i kultura studencka” (NCN OPUS 7 nr 2014/13/B/HS2/00109). Prace prowadził zespół badawczy w składzie: Magdalena Kamińska, Marianna Michałowska, Agata Skórzyńska, Jadwiga Zimpel, Jacek Zydorowicz, Tomasz Żaglewski we współpracy ze studentami kulturoznawstwa. Analizowaliśmy przede wszystkim doświadczenia powszednie: między innymi sposoby komunikacji z innymi, tryby autoprezentacji, dynamikę mieszkania i jego zmiany, a także dokumentowanie własnej codzienności na portalach społecznościowych. W trakcie badań wyłoniły się cztery podstawowe obszary badań nad mobilnością:
- zachodzące za sprawą mediów mobilnych przeobrażenia w obszarze komunikacji kulturowej,
- transformacje doświadczenia prywatności i intymności,
- znaczenie miejsca i miasta oraz
- rozumienie zagadnienia kultury studenckiej.
W książce przedstawiliśmy szeroki wachlarz metod wizualno-narracyjnych, wykorzystywanych w badaniach mobilności, takich jak: analiza treści, netnografia, badania aktywistyczne i uczestniczące, narracyjne (wywiady on-line, story-telling), metody wizualne (fotoeseje, filmy, mapy wyobrażeniowe i topograficzne), zaznaczając, że najczęściej repertuar sposobów badania obejmuje więcej niż jedną technikę. Ich zastosowanie zilustrowaliśmy przykładami badań przeprowadzonych w latach 2015-2017.