Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu - Kulturoznawstwo UAM
Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu

Marcin Adamczak

Wydawnictwo Naukowe UAM 2014

Książka poświęcona jest zyskującej coraz większe zainteresowanie filmoznawczej subdyscyplinie określanej mianem production studies. Autor prezentuje możliwości uzupełniające tradycyjną perspektywę badawczą, uwzględniając nie tylko estetyczny wymiar dzieła filmowego, ale przede wszystkim jego uwarunkowania rynkowe i instytucjonalne. Refleksji poddane zostają: zbiorowy charakter twórczości filmowej, zagadnienie pracy ekip filmowych, branżowe opowieści czy instytucja festiwalu filmowego. Na przykładzie studiów przypadku poświęconych konkretnym tytułom zaprezentowana została płynność materii powstającego utworu. Partie końcowe poświęcone są konstruktywistycznie pojmowanej interpretacji dzieła filmowego, dołączającej krytyków i teoretyków do grona jego współtwórców.

Spis treści:

Wstęp
ROZDZIAŁ PIERWSZY
O badaniach produkcji filmowej
1. Wewnątrz kultury: tradycja brytyjskich studiów kulturowych
2. Argonauci Wschodniego Pacyfiku: badania kultury produkcji
3. Dwa cienie zapomnianych przodków i jedno niepowodzenie
4. Remedium, czyli nowe metody badań jakościowych
5. Od teorii do praktyki i z powrotem do ANT
ROZDZIAŁ DRUGI
Instytucjonalne, rynkowe i regionalne uwarunkowania twórczości filmowej
1. Prawne podstawy działalności Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
2. Dotowanie produkcji przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
2.1. Centrum kalkulacyjne (2005–2011)
3. Instytucjonalna korekta. Bilans pierwszych lat działalności Instytutu (2005–2011) i reforma systemu eksperckiego w programie dotowania produkcji filmowej (2012)
4. Współczesny polski rynek filmowy
5. Regionalizacja produkcji europejskiej
6. Kinematografia duńska jako wzorcowy przykład kinematografii kraju średniej wielkości
7. Europejski obieg festiwalowy
ROZDZIAŁ TRZECI
Elementy badań jakościowych świata produkcji
1. Praca w produkcji filmowej
2. Opowieści branżowe
3. Rzeczywistość planu zdjęciowego a problem filmowego autorstwa
ROZDZIAŁ CZWARTY
Film jako proces. Scenariusz, development, zdjęcia, montaż
1. Wymyk (2011, reż. Greg Zgliński)
2. Daas (2011, reż. Adrian Panek)
3. Jesteś Bogiem (2012, reż. Leszek Dawid)
4. Inferno Clouzota oraz The Man Who Killed Don Kichote Gilliama: kino, którego nie ma
ROZDZIAŁ PIĄTY
Film jako proces. Rozszerzenie łańcucha produkcyjnego
1. Czym może być nowa „historia filmu”?
2. Socjologizując Münsterberga, radykalizując Ingardena, konkretyzując Jaussa, opuszczając Wisconsin
3. Rozproszeni sojusznicy: Lem i Margolis
4. Sieciowe istnienie filmu
5. O filmach jako „ruchomych obiektach”. Trajektorie Psów i Klątwy Doliny Węży
5.1. Psy
5.2. Klątwa Doliny Węży
Zakończenie: O społecznym tworzeniu filmu
Aneks
Bibliografia
Indeks

Polityka prywatności

1. Informacje ogólne

  1. Operatorem Serwisu amu.edu.pl jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z siedzibą przy ul. H. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań.

  2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje.

    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka").

    3. Poprzez gromadzenie logów serwera www, będącego w posiadaniu Operatora Serwisu.

2. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

  2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).

  3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej niż za zgodą użytkownika.

  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi rejestracji na kurs bądź kontaktu z zainteresowanym.

3. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.

  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Operator Serwisu.

  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

    1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

    2. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

    3. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

  9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

  10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

  11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

4. Logi serwera

  1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem, w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych oraz analizy zachowań na stronie

  2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

    1. czas nadejścia zapytania,

    2. czas wysłania odpowiedzi,

    3. nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

    4. informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

    5. adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,

    6. informacje o przeglądarce użytkownika,

    7. Informacje o adresie IP.

  3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

  4. Dane powyższe są wykorzystywane dla celów administrowania serwerem oraz analizy zachowań
    na stronie.

5. Udostępnienie danych

  1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

  2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.

  3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

6. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

  2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

    1. Internet Explorer

    2. Chrome

    3. Safari

    4. Firefox

    5. Opera

    6. Android

    7. Safari (iOS)

    8. Windows Phone

    9. Blackberry

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z POLITYKA PRYWATNOŚCI. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.
Skip to content