Poznańscy Offeusze. Teatr alternatywny Poznania po 1989 roku jako zjawisko artystyczne, społeczne i kulturotwórcze
Magdalena Grenda
Wydawnictwo WNS, Poznań 2018
Magdalena Grenda podejmuje się w swojej monografii udokumentowania, opisania, przeanalizowania i zinterpretowania ogromnego obszaru zjawisk składających się na poznański teatr
alternatywny po 1989 r. Jest to pierwsza tak obszerna próba zarysowania historii poznańskiej sceny teatrów alternatywnych jako fenomenu wielowymiarowego i interdyscyplinarnego, hybrydycznego zjawiska artystycznego, społecznego i kulturotwórczego. Autorka odwołuje się do swoich doświadczeń zarówno jako teoretyka, jak i praktyka. Z jednej strony bowiem obserwuje analizowany fenomen z perspektywy badacza kulturoznawcy, z drugiej współuczestnika życia teatralnego, widza i współtwórcy badanych zjawisk. Ta podwójność pełnionej roli i obserwacja uczestnicząca jako jedna z metod badań nie zakłócają toku wywodu i nie podważają jego naukowości, a raczej go wzbogacają. Badaczka poszukuje nowych narzędzi i metodologii opisu, sięgając przede wszystkim po aparat pojęciowy performance studies, spoglądając także z perspektywy kulturoznawstwa, a po części teatrologii, socjologii czy antropologii kulturowej. Performatyka jest tu bardzo dobrym wyborem metodologicznym, gdyż umożliwia łączenie wielu perspektyw badawczych, jak i nowoczesne i interdyscyplinarne spojrzenie na przedmiot refleksji oraz ukazanie jego złożoności i wielowątkowości, co autorka przekonująco uzasadnia. Dobór literatury jest właściwy pod względem aktualności i kompleksowości. Praca, będąc oryginalnym dziełem, wypełnia lukę na rynku wydawniczym. Wśród jej odbiorców znajdą się nie tylko kulturoznawcy, teatrolodzy, środowisko artystyczne, ale także zwykły widz, uczestnik przywoływanych wydarzeń.
Dr Monika Błaszczak