Przełom konceptualny i jego wpływ na praktykę i teorię sztuki
Grzegorz Dziamski
Wydawnictwo Naukowe UAM 2010
Abstrakt (pl)
Nowatorska praca, która łączy zagadnienia współczesnej teorii sztuki, krytyki sztuki i estetyki oraz praktyki artystycznej. Tematem książki nie jest historia sztuki konceptualnej, chociaż wiele w niej odniesień do historii. Celem rozważań autora jest ukazanie przełomu konceptualnego i jego znaczenia dla współczesnej praktyki artystycznej – twórczości artystycznej i towarzyszącej jej refleksji. Sztuka konceptualna była największą rewolucją w sztuce drugiej połowy XX w. Zmieniła myślenie o sztuce w sposób tak radykalny, że można mówić o zmianie paradygmatu artystycznego, który stał się podstawą całej współczesnej praktyki artystycznej.
The book is not about the history of conceptual art, though it contains many references to the history. Its purpose is to show the conceptual breakthrough and its significance for the contemporary art and its theory. The conceptual art was the greatest revolution in the second half of the 20th century. It changed our way of thinking about art so radically that in fact we can speak of a paradigmatic change, creation of a new artistic paradigm which laid foundations for the entire contemporary artistic practice. This paradigm was developed by artists themselves, it stemmed from their artistic practice and therefore it is difficult to be reconstructed. Conceptual art was born in the Anglo-Saxon countries, in the United States and the United Kingdom and as such referred to the Anglo-Saxon artistic context, yet the conceptual attitudes came into existence in different parts of the world, often inde- pendently of the American & British conceptual art. How was it possible? The answer is as easy as surprising. Conceptual art could have been born much earlier than it actually did. After all, already Kasimir Malevich, Piet Mondrian and primarily Marcel Duchamp created quite solid foundations for conceptual art.
Nominacja do Nagrody im. J. Długosza (XV Targi Książki w Krakowie)
Spis treści
Wstęp
Rozdział I. Przełom konceptualny: od antysztuki do sztuki
1. Seth Siegelaub: „nie potrzebujesz galerii, żeby pokazywać idee”
2. Barry, Weiner, Huebler, Kosuth
3. Art & Language
4. Kiedy szklanka wody staje się dębem
5. Poza materialno-przedmiotowym paradygmatem sztuki
Rozdział II. Konceptualna teoria i praktyka
1. Różnorodność praktyki konceptualnej
2. Sztuka pojęciowa Henry Flynta
3. Konceptualizm Sol LeWitta
4. Konceptualizm analityczny
5. Krytyka instytucji artystycznych
6. Postmedializm
7. Konceptualna teorio-praktyka
Ekskurs 1: Portret artysty konceptualnego
Rozdział III. Gdzie jest dzieło w sztuce konceptualnej?
1. Dematerializacja dzieła sztuki
2. Sztuka jako idea
3. Dzieło w sztuce konceptualnej
4. Tautologiczność sztuki konceptualnej
Ekskurs 2: Artyści-pisarze: rola autokomentarza
Rozdział IV. Konceptualizm, postkonceptualizm, neokonceptualizm
1. Upolitycznienie sztuki konceptualnej
2. W stronę sztuki pokonceptualnej
3. Postkonceptualizm
4. Od sztuki konceptualnej do neokonceptualnej
5. Od brytyjskiej filozofii do francuskiej teorii
Ekskurs 3: Dlaczego w sztuce konceptualnej było tak niewiele kobiet artystek?
Rozdział V. Spór o sztukę konceptualną w Polsce
1. Ruch konceptualny
2. Zapowiedzi sztuki konceptualnej
3. Wstępny bilans polskiej sztuki konceptualnej
4. Konceptualizm i fotografia
5. Spór o sztukę konceptualną
Rozdział VI. Konsekwencje przełomu konceptualnego
1. Czy sztuka potrzebuje teorii?
2. Sztuka jako praktyka teoretyczna
3. Dokumentacja sztuki
4. Sztu-ka w kulturze reprodukcji
5. Dokumentowanie sztuki jako nowa praktyka artystyczna
6. Dzieło sztuki jako fakt instytucjonalny
Literatura
Indeks nazwisk
Conceptual Breakthrough and its impact on the theory and practice of art (Summary)