GDZIE: Tandem Studio, ul. Gwarna 9
KIEDY: 29-30 marca 2017
Fundacja MEAKULTURA serdecznie zaprasza studentów kierunków muzycznych i humanistycznych oraz wszystkich, którzy interesują się muzyką współczesną na bezpłatne warsztaty krytyki muzycznej!
Spotkania warsztatowe towarzyszące 46. Poznańskiej Wiośnie Muzycznej będą także okazją do dyskusji i dzielenia się wrażeniami z festiwalowych wydarzeń. Owocem warsztatów staną się komentarze publikowane na bieżąco podczas trwania festiwalu oraz felietony i obszerna recenzja opublikowana na łamach czasopisma internetowego MEAKULTURA.PL.
Każde ze spotkań w ramach warsztatów poprowadzi inna osoba: warszawski muzykolog, krytyk, ekolog akustyczny, Krzysztof Marciniak oraz muzykolog, krytyk i kurator filmowo-muzyczny, Jan Topolski.
Zgłoszenia z krótką notką na temat własnych preferencji i zainteresowań muzycznych prosimy przesyłać na adres: kontakt@fundacjameakultura.pl do 28 marca. W tytule wiadomości należy wpisać: „Warsztaty krytyki muzycznej z MEAKULTURĄ”.
29 marca
Warsztaty: 14.30-16.00
Konsultacje indywidualne w zakresie krytyki muzycznej (dla chętnych): 16.00-16.30
O muzyce w czasie przyszłym
Ludzie od stuleci wyobrażali sobie muzykę przyszłości. Na muzykę w czasie przyszłym natknąć się możemy zarówno w filozofii jak w kulturze popularnej. Wizję domów muzyki& snuł Bacon w Nowej Atlantydzie, ale futurystyczne muzyczne fantazje odnaleźć możemy też w kinie science-fiction, sami kompozytorzy niejednokrotnie wybiegając w przyszłość fantazjują o mniej lub bardziej odległych epokach w historii muzyki. Krytyka muzyczna przeważnie nie wykracza poza
teraźniejszość, co z racjonalnego punktu widzenia jest w pełni zrozumiałe. Poświęcenie warsztatów próbie opisania muzyki z perspektywy futurologicznej ma na celu chwilowe przełamanie tej rutyny i uwolnienie fantazji uczestników. Wspólnie zastanowimy się nad możliwymi scenariuszami przyszłości sztuki dźwięku i przedyskutujemy możliwe podejścia i metody jej opisywania.
Krzysztof Marciniak młody warszawski muzykolog, krytyk, ekolog akustyczny. Członek kolektywu redakcyjnego magazynu o muzyce współczesnej Glissando. Czynnie marzy o Strojeniu Świata.
30 marca
Warsztaty: 14.30-16.00
Konsultacje indywidualne w zakresie krytyki muzycznej (dla chętnych): 16.00-16.30
Horror tremens: muzyka współczesna w kinie
Muzyka współczesna pojawia się w filmach niezwykle rzadko, zazwyczaj ucleśniana przez sonorystyczne kompozycje lat 50. i 60. XX wieku lub elektroniczne wariacje na tematy klasyczne. Zdominowała science fiction i horrory, czasem zapuszcza się na obszar kina wojennego i dramatów psychologicznych. Pozornie funkcje dziwnych barw i melodii są oczywiste, ale w ręku inteligentnego reżysera mogą odkryć swe drugie dno. Na przykładzie wybranych scen z Mechanicznej pomarańczy (Stanley
Kubrick, 1975) i Wielkiej ekstazy Roberta Carmichaela (Thomas Clay) wspólnie przyjrzymy się, jak głęboko się ono znajduje – wychodząc od oryginalnych utworów, przez analizę formalną po kontekst estetyczny.
Jan Topolski Krytyk i kurator filmowo-muzyczny. Autor monografii kompozytora Gérarda Griseya (Widma i czasy), redaktor tekstów Andrzeja Chłopeckiego (Dziennik ucha. Słuchane na ostro; Muzyka wzwodzi; Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje) oraz książek Nowe kino Turcji i Nowa muzyka amerykańska. Publikował w kilkudziesięciu tytułach w Polsce i za granicą (m.in. Rzeczpospolita, Filmweb, Dwutygodnik.com, Odra,
Kino, MusikTexte), w tym wieloletni cykl Kino/muzyka. Zbliżenia (dwutygodnik Ruch Muzyczny, potem Muzyka w Mieście). W 2004 roku współzałożyciel i z przerwami wciąż redaktor naczelny magazynu o muzyce współczesnej Glissando. W latach 2007-2015 jeden z selekcjonerów Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, był także asystentem Natalii Korczakowskiej przy polskiej premierze opery Zagubiona
autostrada Olgi Neuwirth (2016). W latach 2014–2016 związany z Narodowym Instytutem Audiowizualnym jako autor, redaktor i kurator, min. portalu Muzykoteka Szkolna i cyklu teledysków Audiowizje.