
Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury. Próba analizy kulturowego funkcjonowania zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej
Krzysztof Moraczewski
Wydawnictwo Naukowe UAM 2007
Książka poświęcona jest problemowi miejsca sztuki muzycznej w kulturze, zagadnieniom stosunku między muzyką a innymi dziedzinami kultury oraz poszukiwaniu specyficznych, decydujących o jej tożsamości, cech zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej. Uwagę autora zajmuje problematyka struktury dzieła muzycznego i miejsca, jakie w muzyce przynależy zjawiskom komunikacyjnym, charakteryzowanym od strony teoretycznej i historycznej. Jednym z głównych wątków rozważań jest też problem przemian kultury muzycznej i ich determinacji. Kontekst badawczy książki stanowi społeczno-regulacyjna koncepcja kultury Jerzego Kmity.
- Wstęp
-
ROZDZIAŁ I. Kontekst teoretyczny: sztuka w świetle społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury
- A. Dziedziny kultury symbolicznej
- B. Praktyka artystyczna i sztuka jako dziedzina kultury symbolicznej
- C. Dzieło sztuki jako warstwowa struktura humanistyczna i struktura transhistoryczna
- D. Komunikacja symboliczno-kulturowa – komunikacja artystyczna
-
ROZDZIAŁ II. Przedmiot badań: pojęcie zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej
- A. Praktyka muzyczna i kultura muzyczna
- B. Techniczno-muzyczne wyznaczniki zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej
- C. Estetyczne wyznaczniki ciągłości zachodnioeuropejskiej tradycji muzycznej
- D. Zachodnioeuropejska muzyka artystyczna: rekapitulacja
- E. Awangarda wobec tradycji artystycznej muzyki europejskiej
- F. Problematyczna odbudowa: muzyka postmodernistyczna
- ROZDZIAŁ III. Muzyczne dzieło sztuki
-
ROZDZIAŁ IV. Sens komunikowany muzycznego dzieła sztuki
- A. Ekstensywne semantyki wartości estetycznej dzieła muzycznego
- 1. Ekstensywne semantyki ekspresyjności
- a. Semantyka autoekspresji
- b. Semantyka ekspresji planowanej
- 2. Ekstensywna semantyka analogii
- a. Analogie lokalne
- b. Semantyka analogii globalnej
- 3. Muzyka i znak
- 1. Ekstensywne semantyki ekspresyjności
- B. Intensywne semantyki wartości estetycznej dzieła muzycznego
- 1. Semantyka formy
- 2. Semantyka wartości artystycznych
- C. Prosta i złożona wartość estetyczna
- D. Wartość estetyczna awangardowego i postmodernistycznego dzieła sztuki muzycznej
- 1. Semantyka wartości estetycznej dzieła metamuzycznego
- 2. Problem paramuzyki
- 3. Status semantyczny muzyki postmodernistycznej
- A. Ekstensywne semantyki wartości estetycznej dzieła muzycznego
-
ROZDZIAŁ V. Historyczna zmienność kultury muzycznej
- A. Niektóre problemy metodologiczne związane z wyjaśnianiem funkcjonalno-genetycznym
- B. Determinanty przemian kultury muzycznej
- C. Współczesne przemiany kultury muzycznej
- ROZDZIAŁ VI. Uwagi o wartościowaniu muzycznego dzieła sztuki
- KONKLUZJE
-
NA ZAKOŃCZENIE. Podstawowe pojęcia i ustalenia społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury
- 1. Determinacja subiektywno-racjonalna i założenie o racjonalności
- 2. Determinacja funkcjonalna i praktyka społeczna jako struktura funkcjonalna
- 3. Praktyka społeczna i kultura
- 4. Sfery kultury
- Bibliografia
- The art of music as a field of culture. An attempt at an analysis of the cultural functioning of Western European artistic music – summary