Dane kontaktowe
Instytut Kulturoznawstwa UAM
ul. Szamarzewskiego 89A
60-568 POZNAŃ
pokój 25-26 (I piętro)
telefon: 618 29 22 06
Działalność naukowa, dydaktyczna i pozainstytutowa
Zakład Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną został utworzony w 1995 roku. Jego pierwszym kierownikiem była dr hab. Małgorzata Hendrykowska. W latach 1997-2016 kierował nim prof. dr hab. Wojciech Chyła, a w marcu 2016 funkcję tę przejęła dr hab. Marianna Michałowska.
Zainteresowania badawcze pracowników pierwotnie związane były przede wszystkim z twórczością filmową, jej zakorzenieniem w historii kultury i związkami z kulturą popularną. Wraz z upływem czasu uprawiana przez nich refleksja coraz częściej koncentrowała się wokół tematyki nowych mediów, szczególnie zaś ekspansywnie rozwijającego się internetu, którego pojawienie się w radykalny sposób przekształciło kulturę i życie codzienne współczesnych ludzi. Stąd też otwarcie się badaczy na perspektywę tzw. antropologii współczesności, która uzupełnia kulturoznawczą optykę badania kultur medialnych, kultury popularnej, a także audiowizualnych praktyk artystycznych. Ważnym aspektem badań prowadzonych w Zakładzie jest także kwestia widzenia i wizualności w kulturze.
Mediatyzacja przeniknęła i dogłębnie odmieniła wszystkie sfery kultury, w tym praktyki artystyczne, działania polityczne oraz wszelkie formy życia społecznego, nadal rozwijając się bardzo intensywnie w trudnym do przewidzenia kierunku. Dlatego tematyka prowadzonej w zakładzie dydaktyki oraz badań podejmowanych przez jego pracowników obejmuje tak zróżnicowane obszary jak sztuka mediów (dr hab. prof. UAM. Michałowska i dr hab. prof. UAM M. Kosińska), cyberkultura (dr hab. prof. UAM Kamińska), medialne aspekty pedagogiki (dr hab. prof. UAM M. Kosińska), kultura popularna (dr T. Żaglewski) czy marketing i widowiska medialne (dr M. Chojnacki). Rozwijane są także badania nad technologiami mobilnymi i związanymi z ich wprowadzaniem zmianami współczesnej kultury.
Pracownicy zakładu zorganizowali na kierunku kulturoznawstwo dydaktyczną ścieżkę specjalizacyjną „Media i kultura”. Wybierający ją studenci zyskują wszechstronne kompetencje analityczne i interpretacyjne w zakresie badania mediów jako zjawiska modelującego treści i formy współczesnej kultury. W ramach zajęć i poza nimi uczestniczą w organizowanych i współorganizowanych przez zakład projektach edukacyjnych, popularyzatorskich i badaniach naukowych, zyskując możliwość wykorzystywania nabytej wiedzy w praktyce.
Wszystko wskazuje na to, że rola mediów audiowizualnych w życiu współczesnego człowieka będzie nadal rosła. Rozwijanie interdyscyplinarnej refleksji nad nią jest nie tylko niezmiernie potrzebne, ale również niezwykle pasjonujące, o czym można się przekonać zapoznając się z bogatym naukowym dorobkiem pracowników Zakładu Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną.
Pracownicy
prof. UAM dr hab. M. Kamińska
prof. UAM dr hab. M. Michałowska (Kierownik zakładu)
prof. UAM dr hab. M. Kosińska
dr T. Żaglewski (adiunkt)
dr M. Chojnacki (Starszy wykładowca)
Doktoranci
Tematy badawcze
- kultura audiowizualna
- nowe media
- historia filmu
- kultury internetu
- antropologia mediów