Dane kontaktowe
Instytut Kulturoznawstwa UAM
ul. Szamarzewskiego 89A
60-568 POZNAŃ
pokój 25-26 (I piętro)
telefon: 618 29 22 06
Działalność naukowa, dydaktyczna i pozainstytutowa
Zakład Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną został utworzony w 1995 roku. Jego pierwszym kierownikiem była dr hab. Małgorzata Hendrykowska. W latach 1997-2016 kierował nim prof. dr hab. Wojciech Chyła, a w marcu 2016 funkcję tę przejęła dr hab. Marianna Michałowska.
Zainteresowania badawcze pracowników pierwotnie związane były przede wszystkim z twórczością filmową, jej zakorzenieniem w historii kultury i związkami z kulturą popularną. Wraz z upływem czasu uprawiana przez nich refleksja coraz częściej koncentrowała się wokół tematyki nowych mediów, szczególnie zaś ekspansywnie rozwijającego się internetu, którego pojawienie się w radykalny sposób przekształciło kulturę i życie codzienne współczesnych ludzi. Stąd też otwarcie się badaczy na perspektywę tzw. antropologii współczesności, która uzupełnia kulturoznawczą optykę badania kultur medialnych, kultury popularnej, a także audiowizualnych praktyk artystycznych. Ważnym aspektem badań prowadzonych w Zakładzie jest także kwestia widzenia i wizualności w kulturze.
Mediatyzacja przeniknęła i dogłębnie odmieniła wszystkie sfery kultury, w tym praktyki artystyczne, działania polityczne oraz wszelkie formy życia społecznego, nadal rozwijając się bardzo intensywnie w trudnym do przewidzenia kierunku. Dlatego tematyka prowadzonej w zakładzie dydaktyki oraz badań podejmowanych przez jego pracowników obejmuje tak zróżnicowane obszary jak sztuka mediów (dr hab. prof. UAM. Michałowska i dr hab. prof. UAM M. Kosińska), cyberkultura (dr hab. prof. UAM Kamińska), medialne aspekty pedagogiki (dr hab. prof. UAM M. Kosińska), kultura popularna (dr T. Żaglewski) czy marketing i widowiska medialne (dr M. Chojnacki). Rozwijane są także badania nad technologiami mobilnymi i związanymi z ich wprowadzaniem zmianami współczesnej kultury.
Pracownicy zakładu zorganizowali na kierunku kulturoznawstwo dydaktyczną ścieżkę specjalizacyjną „Media i kultura”. Wybierający ją studenci zyskują wszechstronne kompetencje analityczne i interpretacyjne w zakresie badania mediów jako zjawiska modelującego treści i formy współczesnej kultury. W ramach zajęć i poza nimi uczestniczą w organizowanych i współorganizowanych przez zakład projektach edukacyjnych, popularyzatorskich i badaniach naukowych, zyskując możliwość wykorzystywania nabytej wiedzy w praktyce.
Wszystko wskazuje na to, że rola mediów audiowizualnych w życiu współczesnego człowieka będzie nadal rosła. Rozwijanie interdyscyplinarnej refleksji nad nią jest nie tylko niezmiernie potrzebne, ale również niezwykle pasjonujące, o czym można się przekonać zapoznając się z bogatym naukowym dorobkiem pracowników Zakładu Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną.
Pracownicy
-
prof. UAM dr hab. M. Kamińska
-
prof. UAM dr hab. M. Michałowska (Kierownik zakładu)
-
prof. UAM dr hab. M. Kosińska
-
prof. UAM dr hab. T. Żaglewski
-
dr P. Kędziora (adiunt)
-
dr M. Chojnacki (Starszy wykładowca)
Doktoranci
Tematy badawcze
- kultura audiowizualna
- nowe media
- historia filmu
- kultury internetu
- antropologia mediów