Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu
Marcin Adamczak
Wydawnictwo Naukowe UAM 2014
Książka poświęcona jest zyskującej coraz większe zainteresowanie filmoznawczej subdyscyplinie określanej mianem production studies. Autor prezentuje możliwości uzupełniające tradycyjną perspektywę badawczą, uwzględniając nie tylko estetyczny wymiar dzieła filmowego, ale przede wszystkim jego uwarunkowania rynkowe i instytucjonalne. Refleksji poddane zostają: zbiorowy charakter twórczości filmowej, zagadnienie pracy ekip filmowych, branżowe opowieści czy instytucja festiwalu filmowego. Na przykładzie studiów przypadku poświęconych konkretnym tytułom zaprezentowana została płynność materii powstającego utworu. Partie końcowe poświęcone są konstruktywistycznie pojmowanej interpretacji dzieła filmowego, dołączającej krytyków i teoretyków do grona jego współtwórców.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ PIERWSZY
O badaniach produkcji filmowej
1. Wewnątrz kultury: tradycja brytyjskich studiów kulturowych
2. Argonauci Wschodniego Pacyfiku: badania kultury produkcji
3. Dwa cienie zapomnianych przodków i jedno niepowodzenie
4. Remedium, czyli nowe metody badań jakościowych
5. Od teorii do praktyki i z powrotem do ANT
ROZDZIAŁ DRUGI
Instytucjonalne, rynkowe i regionalne uwarunkowania twórczości filmowej
1. Prawne podstawy działalności Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
2. Dotowanie produkcji przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
2.1. Centrum kalkulacyjne (2005–2011)
3. Instytucjonalna korekta. Bilans pierwszych lat działalności Instytutu (2005–2011) i reforma systemu eksperckiego w programie dotowania produkcji filmowej (2012)
4. Współczesny polski rynek filmowy
5. Regionalizacja produkcji europejskiej
6. Kinematografia duńska jako wzorcowy przykład kinematografii kraju średniej wielkości
7. Europejski obieg festiwalowy
ROZDZIAŁ TRZECI
Elementy badań jakościowych świata produkcji
1. Praca w produkcji filmowej
2. Opowieści branżowe
3. Rzeczywistość planu zdjęciowego a problem filmowego autorstwa
ROZDZIAŁ CZWARTY
Film jako proces. Scenariusz, development, zdjęcia, montaż
1. Wymyk (2011, reż. Greg Zgliński)
2. Daas (2011, reż. Adrian Panek)
3. Jesteś Bogiem (2012, reż. Leszek Dawid)
4. Inferno Clouzota oraz The Man Who Killed Don Kichote Gilliama: kino, którego nie ma
ROZDZIAŁ PIĄTY
Film jako proces. Rozszerzenie łańcucha produkcyjnego
1. Czym może być nowa „historia filmu”?
2. Socjologizując Münsterberga, radykalizując Ingardena, konkretyzując Jaussa, opuszczając Wisconsin
3. Rozproszeni sojusznicy: Lem i Margolis
4. Sieciowe istnienie filmu
5. O filmach jako „ruchomych obiektach”. Trajektorie Psów i Klątwy Doliny Węży
5.1. Psy
5.2. Klątwa Doliny Węży
Zakończenie: O społecznym tworzeniu filmu
Aneks
Bibliografia
Indeks