
O możliwościach interdyscyplinarnej współpracy między pomocą psychologiczną i animacją społeczno-kulturową w pracy z mniejszościami kulturowymi w Polsce
Marcela Kościańczuk
Wydawnictwo WNS, Poznań 2019
Lektura rozważań Marceli Kościańczuk jest wręcz konieczna, by uzmysłowić sobie, co naprawdę dzieje się w sytuacjach, kiedy hasła pomocy, zrozumienia, tolerancji, wymiany perspektyw i inne
slogany dzisiaj używane zostają sprawdzone na „szorstki grunt”. Stanowisko autorki jest oryginalne, wpisujące się w model zaangażowanego kulturoznawstwa krytycznego i ma potencjał, by stosować jego elementy w codziennych praktykach ułatwiających przybyszom dostosowanie się do polskich realiów kulturowo-społecznych. Jestem przekonany, że publikacja książki spowoduje ożywioną dyskusję w wielu środowiskach i nie będzie miała ona czysto akademickiego charakteru, ale zainspiruje i zmotywuje wiele osób do przewartościowania swojego stosunku do kulturowej obcości. Ta ostatnia jest bowiem kategorią obosieczną, o czym warto pamiętać.
prof. dr hab. Wojciech Józef Burszta
Wprowadzenie
1. Teoretyczne źródła i konteksty
1.1. Podstawy dialogu dyscyplin – konstruktywizm społeczny
1.2. Animacja kulturowa jako sztuka działania
2. Współpraca animacji kulturowej i psychoterapii – koncepcja zwrotów we współczesnej humanistyce
2.1. Koncepcja zwrotów we współczesnej humanistyce – wprowadzenie
2.2. Zwrot lingwistyczny
2.3. Bariery komunikacyjne jako bariery współpracy
2.4. Zwrot interdyscyplinarny
2.5. Zwrot ku religii i duchowości
2.6. Zwrot ku pedagogice krytycznej
2.7. Szkoła jako obszar pracy kulturoznawczej, psychologicznej i pedagogicznej
3. Praca z jednostkami a praca z grupami kulturowymi
4. Modele włączania wiedzy i doświadczenia kulturowego do psychoterapii i pomocy psychologicznej
5. Terapia i działania twórcze w służbie społecznej zmiany
5.1. Wsparcie lokalnej społeczności – studia artystyczne
5.2. Sztuka społecznościowa jako odpowiedź na wyzwania pokojowego współistnienia i integracji zróżnicowanych sąsiedztw
5.2.1. Sąsiedztwo
5.2.2. Sztuka społecznościowa a migracje
5.3. Nadzieja jako czynnik wpływający na zmianę osobistą i kulturową
5.4. Integracja i kapitał kulturowy
6. Wnioski. Specyfika pracy z mniejszościami kulturowymi i interdyscyplinarnej współpracy
Opis osób biorących udział w projekcie
Bibliografia