Autorka traktuje reprezentację w poszerzonym znaczeniu. Do tak zakreślonego materiału stosuje narzędzia wypracowane przez semiotykę w ostatnim półwieczu, głównie ze szkoły tartuskomoskiewskiej i uczonych reprezentujących francuską i anglosaską tradycję badań semiotycznych. Za kryterium podziału Autorka przyjęła relację między znaczącym i znaczonym w obrębie znaku. Wszystkie typy reprezentacji rozpatruje w „rejestrze znaczące – znaczone” i w rezultacie otrzymuje trzy główne (aksjomatycznie trzy możliwe) modele reprezentacji. Synekdochicznie reprezentują je następujące artefakty: ikona, lustro/szyba, neon.
Autorka obrała niełatwy temat, wymagający nie tylko dużej pracowitości, ale też sporej odwagi intelektualnej, potrzebnej do zmierzenia się z tym – mówiąc po Mickiewiczowsku – „morzem zjawisk”. Na uwagę zasługują także walory wykładu zaprezentowane w książce. Należy to szczególnie podkreślić, zważywszy na jej naturalną skądinąd „wielogłosowość”.
Prof. dr hab. Bogusław Żyłko
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
Między tekstem a obrazem
1.1. Język i tekst — semiotyka kultury w ujęciu przedstawicieli tartusko-moskiewskiej szkoły semiotycznej
1.2. Retoryki wizualne — Umberto Eco i Roland Barthes
1.3. Przekroczyć lingwistykę — francuska semiologia pikturalna
1.4. Doświadczać i odczuwać żywy obraz — Algirdas J. Greimas i William J.T. Mitchell
ROZDZIAŁ II
Znaczone obecne w znaczącym
2.1. Symbol — uobecnienie
2.2. Desymbolizacja jako rezygnacja z odniesienia przedmiotowego
2.3. Figura 1 — ikona
ROZDZIAŁ III
Znaczone bezpośrednio powiązane ze znaczącym
3.1. Zmysłowa wrażliwość i odróżnicowanie — Susan Sontag, Scott Lash i Hal Foster
3.2. Sztywna desygnacja — Umberto Eco
3.3. Uporczywe trwanie desygnatu — Roland Barthes
3.4. Nadmiar oznaczanego — Jurij Cywjan
3.5. Figura 2 — lustro
3.6. Figura 3 — szyba
ROZDZIAŁ IV
Znaczące zdematerializowane
4.1. Dlaczego obraz cyfrowy nie zniknął? — Jean Baudrillard
4.2. Utracona analogowość czy dyskretny urok digitalnego? .
4.3. Figura 4 — neon
ROZDZIAŁ V
Znaczone w optyce ontologicznej i metafizycznej
5.1. Metafizyczny rekurs semiotyki
5.2. Czy nowy realizm?
5.3. Ontologie filozoficzne: słaba i płaska
5.4. Współczesne nurty humanistyki zorientowanej ontycznie
5.5. Aporie dróg współczesnych ontologizacji