English Version
NAUCZYCIELE AKADEMICCY
Decyzja nauczyciela akademickiego dotycząca prowadzenia zajęć w formie zdalnej po analizie możliwości dotyczących specyfiki przedmiotu, obecnych możliwości technicznych oraz własnych umiejętności przygotowania i przeprowadzenia zajęć w takiej formie (decyzja taka może być przesłana np. mailem do dziekana / formularzem online – pozostawiamy to do ustalenia przez Państwa dziekanów).
Zgoda dziekana na realizację danych zajęć w formie zdalnej (zgoda ogólna lub indywidualna, np. w formie maila do nauczyciela akademickiego – to także pozostawiamy do ustalenia przez Państwa dziekanów).
Poinformowanie przez nauczyciela akademickiego studentów przypisanych do danego przedmiotu o możliwości realizacji danego przedmiotu w formie zdanej (poprzez USOS / mail) – student ma obowiązek złożenia deklaracji o możliwości lub braku możliwości technicznych wzięcia udziału w zajęciach w formie zdalnej w terminie określonym przez nauczyciela akademickiego.
Informacja zwrotna ze strony studenta wysłana do nauczyciela akademickiego – deklaracja możliwość lub braku możliwości technicznych wzięcia udziału w zajęciach w formie zdalnej (poprzez USOS / mail).
Decyzja nauczyciela akademickiego – na podstawie deklaracji studentów – o uruchomieniu zajęć w formie zdalnej – oraz poinformowanie o tym fakcie studentów drogą mailową.
Realizacja zajęć w formie zdalnej
Ewidencjonowanie zajęć realizowanych w formie zdalnej – załącznik do Zarządzenia nr 433/2019/2020 Rektora UAM z dnia 19 marca 2020 r.
Przekazanie ewidencji do dziekana po zakończeniu odbywania zajęć formą zdalną lub po zakończeniu zawieszenia zajęć dydaktycznych z powodu zagrożenia związanego z wirusem SARS-CoV-2COVID-19.
STUDENCI
Obowiązkowe przesłanie deklaracji możliwości lub braku możliwości technicznych udziału w zajęciach w formie zdalnej (np. przesłanie maila do nauczyciela akademickiego w terminie przez niego wyznaczonym).
W przypadku pozytywnej deklaracji udziału – aktywny udział w zajęciach dydaktycznych w formie zdalnej.
W przypadku braku możliwości technicznych udziału w zajęciach w formie zdalnej – jeśli student znajduje się w grupie, dla której takie zajęcia są realizowane – obowiązkowe zaliczenie przedmiotu na zasadach indywidualnej organizacji studiów (praca własna, konsultacje i zaliczanie na dyżurach nauczyciela akademickiego) nastąpi po zakończeniu zawieszenia zajęć dydaktycznych.
W przypadku, gdy przedmiot nie może zostać zrealizowany w formie zdalnej, udział w zajęciach w formie tradycyjnej nastąpi po zakończeniu zawieszenia zajęć dydaktycznych.
Objaśnienie: w powyższej „instrukcji” przez „nauczyciela akademickiego” rozumie się także „doktoranta” prowadzącego zajęcia dydaktyczne dla studentów, a przez „studenta” także „doktoranta” uczestniczącego w zajęciach dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli akademickich.
Proponowana treść informacji nauczyciela akademickiego o decyzji dotyczącej prowadzenia zajęć w formie zdalnej:
Na podstawie Zarządzenia nr 433/2019/2020 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 19 marca 2020 r informuję, iż w związku z uzyskaną zgodą Dziekana Wydziału …………………………. podjąłem / podjęłam decyzję, że w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych ze względu na zagrożeniem zarażenia wirusem SARS-CoV-2COVID-19 zajęcia z przedmiotu …….………, na kierunku …………..(tryb, rok ……..) prowadzone będą w formie zdalnej.
Bardzo proszę o przesłanie drogą elektroniczną na adres: ………………….. deklaracji o możliwości / o braku możliwości technicznych udziału w zajęciach prowadzonych w takiej formie z wykorzystaniem …………….. (nazwa narzędzi) w nieprzekraczalnym terminie do ……………………………..
oraz deklaracji studenta dotyczącej możliwości lub braku możliwości technicznych wzięcia udziału w zajęciach:
Ja, …………………… (imię i nazwisko), studentka / student ………………….. (kierunek / rok studiów / tryb studiów) deklaruję, że mam możliwości techniczne do udziału w zajęciach prowadzonych w formie zdalnej w ramach przedmiotu ……………. z wykorzystaniem narzędzia ……………………….
lub
Ja, …………………… (imię i nazwisko), studentka / student ………………….. (kierunek / rok studiów / tryb studiów) wobec braku możliwości technicznych nie deklaruję udziału w zajęciach w formie zdalnej z przedmiotu …………………. .
UWAGA! Tylko deklaracje o braku możliwości technicznych, które wpłyną do nauczyciela akademickiego w ustalonym przez niego terminie, będą stanowić podstawę do ustalenia liczby studentów, o których mowa w §3 Zarządzenia Rektora nr 433/2019/2020 oraz podjęcia decyzji o rozpoczęciu kształcenia w ramach danego przedmiotu w formie zdalnej.
FAQ
Zarządzenie Rektora nie zmienia statusu zajęć dydaktycznych ustalonych w „Regulaminie studiów UAM”, daje możliwość zmiany jedynie – i to na czas zawieszenia zajęć dydaktycznych w formie tradycyjnej – formy realizacji tych zajęć. Udział w wykładach nadal pozostaje nieobowiązkowy, a obowiązek udziału w innych zajęciach zgodny z zasadami przedstawionymi studentom w kartach przedmiotów (sylabusach).
Dziekan podejmuje decyzję o wyrażeniu zgody na prowadzenia zajęć w formie zdalnej. Może ona mieć formę ogólną (np. dla wszystkich przedmiotów w ramach kierunku studiów lub roku studiów) lub indywidualną. Dziekan podejmuje także decyzję o formie zgłoszenia oraz zakresie informacji, jakie powinna ona zawierać.
Dziekan podejmuje decyzję w zakresie wskazania czasu realizacji zajęć, które będą miały charakter synchroniczny (zajęcia w czasie rzeczywistym). Rekomendujemy, aby zajęcia tego typu, np. streamingowany wykład albo konsultacje przez MS TEAMS odbywały się w terminach przewidzianych planem zajęć na ten semestr.
Zarządzenie nie wskazuje narzędzi e-learningowych do prowadzenia zajęć w formie zdalnej. Ich wybór pozostaje w gestii prowadzących zajęcia.
W przypadku, gdy nauczyciel akademicki nie podejmuje się przeprowadzenia zajęć w formie zdalnej, nie należy wymagać od niego uzasadnienia tej decyzji.
Studenci, którzy nie mają możliwości technicznych wzięcia udziału w zajęciach w formie zdalnej, zaliczają dany przedmiot obowiązkowo na zasadach indywidualnej organizacji studiów (praca własna, konsultacje i zaliczanie na dyżurach nauczyciela akademickiego) po zakończeniu zawieszenia zajęć dydaktycznych. Nie będą dla nich organizowane dodatkowe zajęcia. Z punktu widzenia nauczyciela akademickiego liczba zajęć pozostaje bez zmian.
Objaśnienie: w przypadku powyższych uwag przez „dziekana” rozumie się także „dyrektora filii, dyrektora jednostki ogólnouczelnianej, kierownika szkoły doktorskiej szkoły dziedzinowych oraz kierownika studiów doktoranckich”.