
Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej
Magdalena Kamińska
Piotr Kędziora
Marta Kosińska
Wojciech Chyła
Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2010
Seria wydawnicza "Studia kulturoznawcze"
Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej
Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2010
Redakcja tomu:
Wojciech Chyła
Od redakcji
Słowo wstępne
I. W poszukiwaniu kulturoznawczych metodologii badań nad mediami
Andrzej Gwóźdź
W stronę medioznawstwa jako kulturoznawstwa albo ku ogólnej teorii mediów obrazowych
Marta Kosińska
Internet w optyce kulturoznawczej
Magdalena Kamińska
Memy, signa i sigile. Perspektywy e-semiologii
Piotr Kędziora
Software studies i remiks w refleksji nad kulturą cyfrową
Kamila Ogorzały
Konstruktywistyczno-systemowe perspektywy w badaniu mediów masowych
Eugeniusz Wilk
Między genealogią a genologią. Tropy Foucaultowskie w refleksji nad gatunkami medialnymi
Marcin Składanek
Cyfrowy compositing. Kultura audiowizualna jako kultura designu
Magdalena Wołek
Podejrzane spojrzenie. Hermeneutyka sposobów przedstawiania nowych mediów
Jacek Seweryn Podgórski
Antropologia kognitywna jako nowa dziedzina badań nad społeczeństwami informacyjnymi
II. W stronę teorii kultury zmediatyzowanej
Wojciech Chyła
Kultura intensywnie zmediatyzowana. Biotechnomerkantylizm, biopolityka, biowładza: doksokracja rynkowego populizmu jako efekt technomerkantylnych autoregulacji
Barbara Kita
Technologie prędkości. Zapiski na marginesie lektury Paula Virilia
Agnieszka Doda-Wyszyńska
Przekaźnik JEST przekazem?
Matylda Szewczyk
Bergsonowskie rozumienie kategorii wirtualności wobec współczesnej refleksji nad światem obrazów technicznych
Marcin Trybulec
Pojęcie podmiotu poznania w szkole komunikacji społecznej z Toronto
III. Antropologiczny wymiar kultury medialnie zapośredniczonej
Janina Hajduk-Nijakowska
Proces odbioru przekazów medialnych jako czynność kulturowo usytuowana
Bogusław Dziadzia
Wszyscy święci w ekranie zaklęci
Anna Rogozińska
Konstruowanie wirtualnej tożsamości: w stronę antropologii internetowych praktyk kulturowych
Marta Rakoczy
Słowo jako działanie a technologiczny determinizm – wokół koncepcji Bronisława Malinowskiego i Ludwiga Wittgensteina
Mariusz Wieczerzyński
Media w badaniach transnarodowych
Tadeusz Skowroński
Nowe media a kultura ezoteryczna. Antropologiczny wymiar badań nad magią w Internecie
Joanna Rzońca
Rola CBC (Canadian Broadcasting Corporation) w kształtowaniu kanadyjskiej polityki wielokulturowości
Dariusz Brzeziński
Metamorfozy czasu w społeczeństwie informacyjnym
IV. Media a świat społeczny
Kazimierz Krzysztofek
Totalizacja życia w społeczeństwie bogatym w media
Jacek Dąbała
Rozumienie dramaturgii w pracy dziennikarskiej
Urszula Jarecka
Tabloidyzacja oferty medialnej na tle przemian sfery publicznej
Mirosław Filiciak
Ludzie znani dawniej jako publiczność? W stronę krytyki mediów społecznych
Ryszard Necel
O potrzebach telewidza, czyli o znaczeniu programów informacyjno-publicystycznych w życiu codziennym
V. Edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego
Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Przemysław Zonik
Perspektywy wykorzystania Internetu II generacji w kulturoznawstwie
Agnieszka Zwiefka-Chwałek
Złapani w sieć. O wspólnotach wiedzy w dziennikarstwie
Monika Górska-Olesińska
Retoryka w kulturach elektronicznych. Cyberdyskursywność
Katarzyna Molek-Kozakowska
W poszukiwaniu modelu krytycznej pedagogizacji medialnej
Maciej Ożóg
Kultura webcamów – świat w dobie powszechnego ekshibicjonizmu
Magdalena Buchczyk
Media i nowa muzeologia. Perspektywy kulturoznawcze na przykładzie praktyk kuratorskich Museum of London
Piotr Zawojski
Trzecia kultura a cyberkultura
VI. Sztuka i estetyka wobec mediów audiowizualnych
Antoni Porczak
Nieprosceniczna interaktywność artefaktów
Krzysztof Moraczewski
Komponent dźwiękowy kultury audiowizualnej – kilka uwag wstępnych
Tomasz Misiak
Estetyka audiosfery a okcydentalny okulacentryzm
Ewa Wójtowicz
Tam i z powrotem. Transformacja cyfrowego obrazu w analogowy obiekt
Anna Nacher
Wielokrotność związków z miejscem – dyskurs przestrzeni w świecie nowych mediów
Michał Podgórski
Obraz i dźwięk – co nas bardziej oszukuje i co nas bardziej oszuka
Agnieszka Karpowicz
Nowe media – nowa sztuka. Awangardowe formy artystyczne w perspektywie przemian medialnych
Marta Zawodna
Sztuka Holokaustu. Medium pamięci czy pamięć zmedializowana?